SCENARIUSZ OBCHODÓW ŚWIĘTA PLUSZOWEGO MISIA – 25 LISTOPADA

Znacznik:

CELE OGÓLNE:

1. Kształtowanie u dzieci poczucia konieczności poszanowania zabawek.
2. Rozwijanie umiejętności poprawnego budowania wypowiedzi.
3. Rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci poprzez połączenie wrażeń ruchowych, słuchowych, wzrokowych i dotykowych.
4. Zapoznanie dzieci z historią powstania pluszowego misia.

CELE OPERACYJNE:

Dziecko:
1. Zna historię powstania pluszowego misia.
2. Umie rozwiązywać zagadki.
3. Potrafi ułożyć obrazek w całość z części.
4. Potrafi bawić się i pracować w zespole.
5. Wie jak szanować i dbać o swoje zabawki.

METODY:
- słowna,
- oglądowa,
- zadań stawianych do wykonania
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kartony, farby, mazaki, treść wiersza Cz. Janczarskiego "Naprawimy misia”,  chusta animacyjna, sylwety niekompletnych misi, pocięte obrazki do ułożenia w całość, magnetofon, kasety z muzyką, emblemat sylwet misiów, smutna buzia misia, miód, dżem, ser biały, krem czekoladowy. 
PRZEBIEG :

1. Powitanie.
Nauczycielka wita wszystkie dzieci oraz inne nauczycielki.
2. Opowiadanie nauczycielki "Historii pluszowego misia"
Historia pluszowego misia zaczyna się w 1902 roku, kiedy to ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych, Theodore Roosevelt, będąc na polowaniu, sprzeciwił się zabiciu młodego niedźwiadka. Świadkiem tego wydarzenia był Clifford Berryman, który uwiecznił tę historię na rysunku. Rysunek ukazał się w waszyngtońskiej gazecie, gdzie ujrzał go Morris Michton, właściciel sklepu z zabawkami. Michton wpadł na pomysł, aby wykonać kilka zabawek przedstawiających misia i zobaczyć, jak się będą sprzedawały. Pluszowe misie sprzedawały się znakomicie. Producent zwrócił się z prośbą do prezydenta o zezwolenie nadania misiom imienia Teddy i tak się je nazywa do tej pory. I od stu lat misie towarzyszą dzieciom na całym świecie, dodają im otuchy, pocieszają, łagodzą lęk przed samotnością.
3.Taniec wesołych misiów -swobodna ekspresja do piosenki "Jadą, jadą Misie".
4. Zagadki muzyczne. Po wysłuchaniu fragmentów muzycznych dzieci odgadują z jakiej bajki pochodzi muzyka.
- "Miś Uszatek",
- "Miś Kolargol",
- "Kubuś Puchatek".
5. Obejrzenie inscenizacji pt. "Przygody Misia Rozbujnisia" w wykonaniu 6 latków.
6. "Mój ulubiony miś" - malowanie farbami plakatowymi przez wybrane dzieci z grup.
7. Zabawa ruchowa "Co się dzieje?" z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
8. "Wesoły miś” - dorysowywanie brakujących części - elementów każdemu misiowi.
9. Układanie całości z części - ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej (praca w parach). Dzieci układają ilustracje z części w całość do bajki "Miś Uszatek". 
10. Rozmowa w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego pt. "Naprawimy misia". Nauczycielka prezentuje smutną buzię misia recytując wiersz:

Kto misiowi urwał ucho?
No kto?- pytam.
Cicho, głucho…
Nikt się jakoś nie przyznaje.
Może jechał miś tramwajem?
Może upadł biegnąc z górki?
Może go dziobały kurki?
Może Azor go tarmosił,
Urwał ucho, nie przeprosił?
Igła, nitka, rączek para,
Naprawimy szkodę zaraz.
O! Już sterczą uszka oba.
Teraz miś się nam podoba.
Kto mi powie dlaczego nasz miś ma smutną buzię?
Co trzeba zrobić, żeby się uśmiechnął?
A czy wy szanujecie swoje zabawki?

11. "Małe co nieco"- degustacja miodu, dżemu, białego sera, kremu czekoladowego. Wybrane dzieci z zawiązanymi oczami degustują przysmaki, po czym określają co to jest.
12. Na zakończenie wszystkie dzieci otrzymują emblematy misia z napisem – PRZYJACIEL PLUSZOWEGO MISIA.

Opracowały: R. Józefczyk, A. Bednarek