SCENARIUSZ KONKURSU EKOLOGICZNEGO "PRZYJACIEL PRZYRODY"

Znacznik:

CEL GŁÓWNY: Wykorzystanie wiedzy ekologicznej dzieci podczas konkursu międzygrupowego
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:

  • rozumie potrzebę dbania o środowisko naturalne człowieka,
  • potrafi segregować odpady,
  • potrafi ułożyć z rozsypanki sylabowej wyrazy ekologiczne,
  • zgodnie rywalizuje w dyscyplinach zręcznościowych,
  • logicznie myśli, wyciąga wnioski, udziela przemyślanych odpowiedzi,
  • czerpie radość ze wspólnej zabawy.

Metody:

  • pokazu,
  • słowna,
  • oglądowa.

Formy:

  • z całą grupą,
  • z podziałem na zespoły,
  • indywidualnie.

Pomoce dydaktyczne:
Krzyżówka na tablicę, koszyki na odpady, różnego rodzaju odpady, kule gazetowe, kosz, zestawy rozsypanek wyrazowych, tekturowe rybki, "wędki" do łowienia rybek, zestaw pytań ekologicznych, butelki plastikowe, dekoracja ekologiczna, magnetofon, kasety.

Przebieg konkursu:
1. Przywitanie zawodników, opiekunów i zaproszonych gości.
2. Rozpoczęcie konkursu układem tanecznym do piosenki "Rudy rydz" - gr. IV
3. Przedstawienie się dzieci z poszczególnych grup, wybór kapitanów drużyn.
4. Zapoznanie z regulaminem konkursu.
5. Wspólne rozwiązywanie krzyżówki, hasłem której jest "ekologia".
6. Dzieci odpowiadają na pytania, poprawnie podane wyrazy nauczyciel wpisuje do krzyżówki:

Jakie to warzywo, chociaż niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? Więc gdy je pokroić się chce- trzeba chronić oczy swe. /cebula/

Po drzewach się kręci, skrzeczy .Ładna jest, czarno- biała, błyszczące nęcą je Rzeczy ,porwałaby je, schowała. /sroka/

Służy do mycia, służy do picia, bez niej na Ziemi nie byłoby życia. /woda/
Rudy chytrus z niego nie lada, nocą do kurnika się skrada. /lis/
Złośliwa panienka, w pasie bardzo cienka, leci, brzęczy z daleka, każdy od niej ucieka. /osa/
Kolorowa, czarno-biała, do czytania doskonała, jest nią ,,Świeszczyk", jest nią "Miś", mama ją poczyta dziś. /gazeta/
Do jej ucha nić się wkłada, kiedy uszyć coś wypada. /igła/
Okrągła głowa zielona, z soczystych liści złożona. /kapusta/

Po odczytaniu hasła - "ekologia", dodatkowy punkt otrzymuje drużyna, która wytłumaczy znaczenie tego wyrazu.

7. "Zajączki-czyścioszki"- segregowanie śmieci do koszyków: plastik, papier, szkło.
8. Rzuty kulą gazetową do kosza:
Każde dziecko zwija jedną ręką kartkę z gazety w papierową kulę, którą wykonuje 1 rzut. Punktowana jest celność rzutów.
9. Ekologiczne wykreślanki i rebusy.
10. Wiersz "Zielone serce", w wykonaniu dzieci z gr. IV.
11. Zagadki słuchowe:
Drużyna odgaduje odgłosy przyrody - każda drużyna - 4 zagadki (ćwierkanie wróbli, krakanie wrony, szczekanie psa, pianie koguta, burza, ulewa, samochód, gdakanie kury). Układanie wyrazów z sylab.Kapitanowie drużyn losują zestawy wyrazów. Drużyny kolejno na tablicy z rozsypanki sylabowej układają 4 wyrazy i przypinają je na tablicy:
wo-da, tra-wa, bie-dron-ka, ma-li-na.
Zie-mia, kwia-tek, mo-ty-lek,po-la-na.
Połów pięciu rybek.
Przedstawiciel drużyny "łowi" tekturowe rybki za pomocą wędki - połów trwa 1 minutę. Punktacja według ilości złowionych rybek.
12. Piosenka "Pokochajmy drzewa" w wykonaniu dzieci z gr. IV.
13. Pomyśl - odpowiedz...
Kapitan losuje zestaw w skład którego wchodzą dwa zestawy po trzy pytania. Po zapoznaniu się z pytaniami, dzieci naradzają się, po czym odpowiedz udziela kapitan drużyny.
I Zestaw
Jak nazywa się ptak, który leczy drzewa? /dzięcioł/
Wymień jeden zimowy miesiąc. /np. luty/
Udziel prawidłowej odpowiedzi: Jeżeli zobaczysz w lesie porzuconą butelkę - co robisz?
a/ idziesz spokojnie dalej
b/ przenosisz ją w inne miejsce
c/ wyrzucasz ją do kosza

II Zestaw
Jak nazywa się ptak o długich czerwonych nogach, czerwonym dziobie, lubiący Jeść żaby? /bocian/
Wymień jeden wiosenny miesiąc. /np. maj/
Udziel poprawnej odpowiedzi: Podczas grzybobrania z rodzicami, znajdujesz dorodny okaz muchomora - co robisz?
a/ oglądasz go z daleka
b/ bierzesz go do ręki i wrzucasz do koszyka
c/ niszczysz go przez nadepnięcie

III Zestaw
Jak nazywa się ptak, który podrzuca innym ptakom do wysiadywania jajka i woła:kuku? /kukułka/
Wymień jeden letni miesiąc /np. lipiec/
Udziel poprawnej odpowiedzi: Gdy zobaczysz w lesie ogień - co robisz?
a/ uciekasz z miejsca zdarzenia
b/ powiadamiasz osobę dorosłą lub dzwonisz do straży pożarnej
c/ nie robisz nic.

IV Zestaw
Wymień 3 wiosenne kwiaty. /np. przebiśnieg, krokus, pierwiosnek/
Wymień jeden miesiąc jesienny. /np. październik/
Udziel poprawnej odpowiedzi: Podczas wiosennego spaceru zauważasz pierwsze wiosenne kwiaty - co robisz?
a/ zrywasz je niosąc bukiecik do domu
b/ przyglądasz się kwiatkom wiedząc, że nie wolno ich zrywać
c/ bawisz się wesoło nie zwracając uwagi na t, że podczas zabawy możesz podeptać kwiaty.

14. Kręgle - rzuty piłką do stojących plastikowych butelek.
Każdy uczestnik wykonuje jeden rzut. Punktacja według ilości przewróconych butelek. Podliczanie punktów przez jury. Ogłoszenie wyników konkursu, rozdanie nagród, ślubowanie.

ŚLUBOWANIE
Kocham ptaki, zieleń, drzewa,
Wiem - jak o przyrodę dbać trzeba.
nie będę łamał gałęzi
rozpalać ognisk w lesie
nie będę rzucać śmieci
zwierzętom krzywdy nie zrobię
nie zabrudzę wody
bo jestem PRZYJACIELEM PRZYRODY.

Inscenizacja o tematyce ekologicznej "Chrońmy przyrodę", w wykonaniu dzieci z grupy II.
15. Zakończenie konkursu, podziękowanie jury i dzieciom.

Opracowała: V. Fingas