SCENARIUSZ ZABAWY KARNAWAŁOWEJ

Znacznik:

Grupa 5,6 latków

CEL GŁÓWNY:
przybliżenie dzieciom tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • poznanie roli wodzireja w zabawie karnawałowej,
  • wyjaśnienie znaczenia słów: karnawał, kotylion,
  • radość ze wspólnej zabawy i współzawodnictwa dzieci młodszych ze starszymi.


I. Wstęp:

  1. Wejście na salę balowa przy muzyce "Marsz Radeckiego" - wersja rozrywkowa z użyciem grzechotek przez dzieci.
  2. Powitanie przez naucz. dzieci na balu: np. Witam wszystkich, którzy mają dziś dobry humor - proszę pomachać prawą ręką; wszystkich, którzy są przebrani za księżniczki - proszę podskoczyć, itd.
  3. Zapoznanie z przebiegiem zabawy karnawałowej, zachęcanie do udziału w konkursach. Opowiadam, jak dawniej wyglądał bal karnawałowy, jak się do niego przygotowywano, jaką rolę odgrywał wodzirej, kotyliony, jakie były tańce itp. Następnie przypinam sobie kotylion i wyjaśniam, że dziś będę pełnić rolę wodzireja. Taki sam kotylion dostaje nauczycielka pracująca w tej grupie, na zmianę będziemy przeprowadzać konkursy i zabawy. Kotyliony dla dzieci są po dwa takie same i rozdajemy je dzieciom. Podczas trwania zabawy, dzieci będą miały czas na znalezienie takiego samego kotyliona. Kto znajdzie swoją parę, będzie mógł wziąć udział w konkursie tanecznym pod koniec balu.
  4. Wprowadzenie tajemniczego nastroju zabawy - Zabawa z pląsem "Czarowanie".
  5. Zaproszenie dzieci do zabawy tanecznej, a podczas przerw w tańcach, do wybranych konkursów. Tak należy kierować zabawą, by każde dziecko miało możliwość udziału w jakimś konkursie. Każdy konkurs będzie oceniało oddzielne jury dziecięce pod opieką poszczególnych nauczycieli.

II. Propozycja konkursów:

  1. Tańce przebierańców: Dzielę dzieci na grupy przebrane za takie same lub zbliżone postacie np. batmany, królewny, piraci. Dzieci określają jaka muzyka najbardziej pasuje do danej postaci, dobieram taką . Wymyślają figury taneczne charakterystyczne dla poszczególnych postaci. Każda z grup tańczy oddzielnie, kolejno. Jury ocenia , kto najlepiej wykonał zadanie.
  2. Bajkowe zagadki: Każda grupa proponuje po czterech zawodników. Tworzą oni zespół, który będzie się naradzał i odpowiadał na pytania. Odpowiadać będzie ta osoba w zespole, która pierwsza będzie znać odpowiedź. Podnosi wówczas kartonik z wybraną odpowiedzią do góry tak, by nie widziały dzieci z innych zespołów pytań. Oto pytania :

A - W której bajce jest mowa o balu:

  • Jaś i Małgosia
  • Kopciuszek
  • Królewna Śnieżka

B - Czym Kopciuszek jechał na bal:

  • samochodem
  • czarodziejskim dywanem
  • karetą

C - Jakie zwierzęta ciągnęły karetę:

  • pingwiny
  • strusie
  • konie

D- Czym ozdabiamy salę na bal:

  • skarpetkami
  • balonikami
  • łyżeczkami

E - Gdzie odbywał się bal, na którym był Kopciuszek:

  • w przedszkolu
  • w pałacu
  • na leśnej polanie

F - Jakie buciki miał Kopciuszek na balu:

  • pantofelki
  • kalosze
  • sandały

G - W jakim stroju tańczył Kopciuszek:

  • palto
  • piżama
  • suknia

H - Kto podarował suknię Kopciuszkowi:

  • macocha
  • dobra wróżka
  • pani w sklepie

I - Z kim Kopciuszek tańczył na balu:

  • z Mikołajem
  • z królewiczem
  • z błaznem

J - Co królewicz miał na głowie:

  • kapelusz
  • koronę
  • beret

Wygrywa grupa, która najszybciej odpowiedziała prawidłowo na wszystkie pytania.

III. Taniec z balonikiem:

Wybieramy kilka par, każda para kolejno odbija balon, prowadząca para głośno liczy ilość odbić do pierwszego upadku balonu - wygrywają ci, którzy odbiją największą ilość razy.

Wyznaczamy linie startu i mety, wybieramy kilka par, każda para porusza się bokiem w kierunku mety, trzymając balon bez pomocy rąk, np. głowami, brzuchami, plecami lub w inny ustalony sposób. Zwyciężają ci, którzy pokonują odcinek w najkrótszym czasie.

Dzieci dobierają się parami i stają naprzeciw siebie. Między siebie wkładają balonik i tańczą w rytm muzyki tak, by go nie wypuścić. Wygrywają te pary, którym to się udało.

Balonowe koła - W grze uczestniczą drużyny o równej ilości dzieci. Każda drużyna staje w kole twarzami do jego środka. Kapitanowie drużyn mają po jednym balonie. Na sygnał naucz. kapitanowie drużyn wkładają balon miedzy kolana i starają się go przekazać bez pomocy rąk następnej osobie miedzy kolana. Ta zaś następnej tak by balon wrócił do kapitana. Drużyna, która pierwsza wykona to zadanie, wygrywa.

Baloniarze - zabawa dla całej grupy. Każda osoba dostaje po jednym balonie. Gra muzyka, dzieci tańczą dowolnie odbijają balony. Gdy wodzirej woła "Trójka baloniarzy" - to znak, że trzeba szybko złapać jeden z fruwających balonów i dobrać się w trójkę z osobami które mają balony w tym samym kolorze. Jeżeli wodzirej zawoła "Czwórka baloniarzy" - dzieci dobierają się czwórkami. Ten, komu się nie uda dołączyć do żadnej grupy odpada z zabawy.

IV. Zabawa z kisielem:

Małe porcje kisielu na miseczkach. Zabawa w parach. Jedno z dzieci - to karmiące ma zasłonięte oczy; drugie - to karmione - nie. Zabawa polega na nakarmieniu swego kolegi, bez pomocy rąk dziecka karmionego. Wygrywają ci, którzy zjedzą najwięcej, jak najmniej kisielu spadnie im na ziemię, najmniej się ubrudzą.

V. Wyścig z ping-pongiem:

Dzieci pokonują wyznaczony odcinek trasy "kto pierwszy" trzymając w jednej ręce łyżkę a na niej piłeczkę do ping-ponga. Wersja w parach lub w rzędach.

VI. W związku z uczestnictwem w akcji "Cała Polska czyta dzieciom"

w czasie przerwy miedzy tańcami i konkursami czytanie wybranych fragmentów baśni " Kopciuszek" przez nauczycielki lub chętnych rodziców. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat przeczytanych treści.

VII. Taniec z kotylionem:

Dzieci , które znalazły bliźniaczy kotylion dobierają się parami i tańczą "Białego walczyka". Kto nie odnalazł swojej pary stoi z boku i klaszcze w rytm muzyki. Wygrywają te pary, które poruszają się w rytm muzyki. Ogłoszenie wyników poszczególnych konkursów i rozdanie nagród zwycięzcom. Nagrody rozdane wcześniej przeszkadzałyby dzieciom w zabawie.

Wszystkie dzieci otrzymują nagrody - słodycze.

Opracowała A. Kopajczyk, V. Fingas.